Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Aliran/gaya dalam seni lukis

Aliran/gaya dalam seni lukis 

Aliran/gaya dalam seni lukis - Saya akan membahas tentang aliran-aliran di dalam seni lukis yang telah menjadi seni di dalam gambar. Di dalam karya seni lukis telah memiliki beberapa aliran yang telah dipengaruhi oleh keadaan masyarakat pada kurun waktu tertentu dan juga telah dipengaruhi oleh senimannya itu sendiri.

Aliran-Aliran Seni Lukis 

a. Aliran Naturalisme.


Aliran yang telah menggambarkan bentuk-bentuk obyek yang telah ada di alam sekitar yang dibuat secara potretis dan dengan jalan memperindah bentuk, komposisi, proporsi dan irama. Tokoh seniman yang beraliran ini ialah tokoh yang terkenal R. Abdullah Suryo Subroto, RM. Pirngadi.

b. Aliran Realisme.


Lukisan yang beraliran realisme ialah aliran yang telah melukiskan obyek kerakyatan, yang dibuat sesuai dengan kenyataan atau fakta yang ada, bahkan kadang-kadang telah mempertajam. Seorang seniman yang beraliran realisme ini telah mengangkat ide kejiwaan yang dialami rakyat kecil dengan berbagai masalah yang telah mereka hadapi. Tokoh seniman Indonesia yang beraliran ini yaitu : S. Sudjojono, Haryadi f dan Sudarso.

Aliran realisme

c. Aliran Imperialisme.


Aliran imperialisme ini telah berasal dari kata impres yang memiliki arti kilatan cahaya. Aliran Imperialisme ialah aliran kesan cahaya dalam lukisan sangat menonjol sehingga bentuknya tidak terbaca dengan jelas. Tokoh seniman yang terkenal dengan aliran imperialisme ialah Sholihim dan Gunadi.

d. Aliran Romantisme.


Aliran romantisme ini yang melukiskan obyek di dalam suasana yang dinamis, penuh dengan kemesraan, ketegangan, kegetiran dan luapan emosi yang berlebihan. Tokoh seniman yang terkenal di Indonesia dengan aliran romantisme ini ialah Raden Saleh Syarif Bustaman.

e. Aliran Kubisme.


Aliran kubisme ialah aliran yang telah melukiskan bentuk obyek yang telah dikembalikan ke dalam bentuk dasar suatu benda. Bentuk dasar benda itu diantaranya sebagai berikut ini : kubus, silinder, segitiga, lingkaran, dan sebagainya. Tokoh yang terkenal di Indonesia yang memiliki aliran kubisme ialah Pablo Picasso.

f. Aliran Abstrak.


Aliran abstrak ialah aliran yang telah melukiskan obyek yang bukanlah dari bentuk alam, tetapi obyek dari ide batin seorang pelukis itu sendiri secara subyektif. Tokoh yang terkenal dengan aliran abstraknya ialah Oesman Effendi, Zaini dan Ahmad Sadali.

g. Aliran Surealisme.


Aliran surealisme ialah aliran yang telah melukiskan obyek yang telah diambil dari alam mimpi tanpa kontrol kesadarannya, tetapi ada kala tema tersebut tidak masuk akal hanyalah sebuah khayalan. Tokoh yang terkenal dengan aliran surealisme ialah Sudibyo, Anang Rahman.

h. Aliran Ekspresionisme.


Aliran Ekspresionisme ialah aliran yang telah melukiskan obyek dengan mementingkan ekspresi pelukisnya saja. Seorang seniman dalam hal ini bebas mencurahkan apa yang telah menjadi isi hati dan perasaannya sendiri. Tokoh yang terkenal dengan aliran ekspresionisme ialah Vincent van gogh, sedangkan tokoh pelukis Indonesia ialah Popo Iskandar, Zaini dan Affandi.

Kali ini saya telah menulis artikel tentang aliran-aliran seni lukis, semoga bisa menjadi bermanfaat bagi teman-teman yang telah membacanya untuk menambah wawasan dalam bidang kesenian melukis.

Baca juga di bawah ini : 

Post a Comment for "Aliran/gaya dalam seni lukis"